Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Модифікаційна мінливість.

    Тема №8. Форми мінливості. Модифікаційна мінливість.

    Мінливість - здатність організмів набувати нових ознак, які зумовлюють відмінності між особинами в межах виду.

    причини:

    • зміни структури чи діяльності генетичного апарату 
    • вплив умов середовища.

    ФОРМИ МІНЛИВОСТІ

    Неспадкова (фенотипова) 

    без змін генотипу (не зберігається в разі статевого розмноження)

    Спадкова ( генотипова)

    пов'язана зі зміною генотипу (зберігається в поколіннях)

    Модифікаційна 

    фенотип змінюється під впливом  середовища

    Мутаційна 

    змінюється генотип унаслідок мутацій

    Комбінаційна

    генотип змінюється внаслідок утворення нових комбінацій генів

    забезпечує пристосування організмів до умов середовища, що змінюються з'являються нові ознаки та їх комбінування в організмів


    Модифікаційна мінливість — форма неспадкової мінливості, яка пов’язана зі змінами фенотипу внаслідок впливу умов існування.

    Модифікаційна мінливість трапляється в усіх організмів незалежно від видової належності. Порівняння квіткових рослин одного виду, які зростають в різних умовах (у затінку, на сонячних місцях, за підвищеної вологості, в горах чи на рівнинах), дає змогу помітити відмінності у розмірах й формі листків, кількості квіток, масі плодів тощо. У тварин модифікації проявляються зміною забарвлення, розмірів, маси тіла, жировими запасами на несприятливий період життя тощо. 

    Модифікаційні зміни ознак не успадковуються, але їхній діапазон мінливості є спадковим і визначається генотипом. Виникнення модифікацій є результатом зміни діяльності генів у різних умовах середовища. Цим, зокрема, пояснюється поліпшення шерсті королівської аналостанки та зміна забарвлення шерсті гімалайського кролика.

    Іл. Зміна забарвлення шерсті гімалайського кролика під дією температури

    Властивості модифікацій:

    • тимчасовість (засмага людини зникає взимку)
    • масовість ( в устриць, які живуть у тихій воді, черепашка широка й округла, а в устриць із зони припливу черепашки вузькі й довгі);
    • спрямованість (заміна шерсті ссавців на густішу зумовлена впливом низьких температур);
    • визначеність - один і той самий вплив чинника спричиняє подібні зміни в усіх особин виду (у зайців зимове хутро світлішає);
    • пристосувальний характер (зі збільшенням висоти над рівнем моря кількість еритроцитів у крові людини збільшується).

    Іл. Стрілиця звичайна з надводними, плаваючими й підводними листками



    Норма реакції - межі модифікаційної мінливості ознаки, які визначаються генотипом.

    • будь-яка ознака може змінюватись лише в певних межах (гени визначають не готові прояви ознак, а норму реакції ознаки)
    • > організмів мають варіанти, близькі до середнього значення (поєднання сприятливих та несприятливих умов)
    • чим однорідніші зовнішні умови, тим меншою мірою проявляється модифікаційна мінливість.

    ​​​​​​​Варіаційний ряд - послідовність чисельних показників проявів певної ознаки, розташованих у порядку зростання

    Варіаційна крива - графічне вираження кількісних показників мінливості певної ознаки

    Іл. Варіаційний ряд і варіаційна крива за ознакою розміру насіння гарбуза



    Л. д. №3. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.

    Мета: формувати дослідницькі уміння визначати закономірності модифікаційної мінливості, будувати варіаційний ряд, варіаційну криву, визначати середнє значення ознаки.

    Переглянути відео ( має матеріали для лаб.роботи)!!!
    Робота виконується в робочому зошиті.

    Хід роботи.

    1. Вибираємо ознаку для дослідження, це____?____  (1б)

    2. Визначаємо норму реакції - це діапазон мінливості. Він становить від___?___ до____?___ (1б)

    3. Складаємо варіаційний ряд. Обчислюємо частоту зустрічаємості кожного варіанту ознаки. Результати заносимо в таблицю (матеріал відео) (1б)

    4. Будуємо варіаційну криву (матеріал відео) (2б)

    5. Визначаємо середнє значення ознаки за формулою: М= Σ(v·p)/n, де М - середнє значення ознаки, v - варіанта ознаки, p - частота зустрічаємості варіанти, n - загальна кількість варіанти  (2б)

         Наприклад: 1см- 2 шт; 2см - 4 шт; 5 см - 2 шт

          М= 1·2+2·4+5·2=20/3=6,6 см

    Висновок. Дати відповіді на запитання:

    1. Чим зумовлений діапазон мінливості листків? (1б)
    2. Що впливає на розмах модифікаційної мінливості листків? (1б)
    3. Чому більшість листків мають варіанти близькі до середнього значення? (1б)
    4. Чому закономірності мінливості листків є статистичними? (1б)
    5. Якщо град пошкодить листки дерева, чи будуть такі дефекти у листків, які виростуть пізніше? Чому? (1б)


    Д/З: Опрацювати § 39 (Соболь В.І.), відео!!!,  л.д.№3 



     

    Категория: 9 клас | Добавил: valentina (07.02.2022)
    Просмотров: 1110 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 2
    Гостей: 2
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz