Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Значення для селекційної роботи вчення М. І. Вавилова

    Тема №4.  Значення праць М. І. Вавилова для розвитку селекції

    М.І.Вавілов - експедиції в 20-30х роках ХХ століття ⇒в Ленінграді створена унікальна колекція насіння → 1600 культурних рослин (зараз - 200 000), були встановлені

    центри походження культурних рослин:

    Центри походження культурних рослин по Вавілову

    1. Південноазійський тропічний центр (Індія, Індокитай, Південний Китай...)

    • ≈ 33% всіх культурних рослин:  рис, цукрова тростина, огірок, баклажан, цитрусові, манго, банан, кокосова пальма, чорний перець

    Мал. Південноазійський тропічний центр  


    2. Східноазіатський (Центральний і Східний Китай, Японія, Корея, Тайвань) 

    • 20%  ⇒ соя, просо, гречка, слива, вишня, яблуня, груша, редька, волоський горіх, мандарин, хурма, бамбук, женьшень

    Мал. Східноазіатський центр 


    3. Південно-западноазіатскій (Мала Азія, Середня Азія, Іран, Афганістан)

    • ≈14% ⇒ пшениці, ячменю, жита, бобових культур, льону, конопель, ріпи, часнику, дині, моркви,  винограду, абрикоса, фундука

    Мал. Південно-западноазіатскій центр 


    4. Середземноморський (країни узбережжя Середземного моря)

    ≈ 11% ⇒ капуста, цукрові буряки, маслини, конюшина, чечевиця, овес, льон, лавр, кабачок, петрушка, селера, виноград, горох, боби, морква, м'ята, кмин, хрін, кріп 

    Мал. Середземноморський центр 


    5. Абиссинский (Абіссінська нагір'я Африки в районі Ефіопії)

    • ≈ 4% ⇒ пшениця, ячмінь, сорго, кава, банани, кунжут, кавун

    Мал. Абиссинский, або Африканський центр


    6. Центральноамериканський (Південна Мексика).

    • ≈ 10% ⇒ квасоля, кукурудза, соняшник, бавовник, какао, гарбуз, тютюн, топінамбур, папайя 

    Мал. Центральноамериканский центр


    7. Південноамериканський, або Андійський центр (західне узбережжя Південної Америки).

    • ≈ 8% ⇒ картопля, томат, ананас, солодкий перець, хінне дерево, кокаїновий кущ, гевея, арахіс 

    Мал. Південноамериканський, або Андійський центр

     

    Учення про центри різноманітності та походження культурних рослин дало змогу встановити, що для різних видів культурних рослин є свої центри різноманітності, де виявлено найбільшу кількість їхніх сортів і форм. Ці центри є водночас і районами їхнього походження. Виявлення центрів підказало вченим, де можна шукати різноманітний вихідний матеріал для селекційної роботи.

     



    Закон гомологічних рядів спадкової мінливості - генетично близькі види й роди характеризуються схожими рядами спадкової мінливості

    •  можна передбачати знаходження паралельних форм у інших близьких видів і родів
    • у м'якої та твердої пшениці, у ячменю відомі форми з довгими та короткими остюками й без остюків
    • у ссавців спостерігають альбінізм і відсутність шерсті,
    • у птахів - альбінізм і відсутність пір'я.

    генетичне підґрунтя: ступінь спорідненості організмів прямо пропорційний ступеню подібності структури генів 

    •  мутації цих генів можуть бути подібними ⇒ у фенотипі подібна мінливість ознак у близьких видів

    Закон вказує селекціонерам напрями штучного добору!!!

    Гомологічні ряди спадкової мінливості за остюками: 1-4 - м'яка пшениця; 5-8 - тверда пшениця; 9-12 - шестирядний ячмінь.



    Результат:

    • 1. Назвіть центри різноманітності й походження культурних рослин.
    • 2. З яких центрів походять відомі вам культурні рослини (наведіть 7-10 прикладів)?
    • 3. Поясніть значення для розвитку селекції встановлення центрів походження культурних рослин.
    • 4. Сформулюйте закон гомологічних рядів спадкової мінливості культурних рослин.
    • 5. Обґрунтуйте значення закону гомологічних рядів спадкової мінливості для планування селекційної роботи.


    Д/З: § 43 (Андерсон О.), т/з №4, повт. 1-3, відео на сайті!!!



     

    Категория: 11 клас | Добавил: valentina (16.01.2021)
    Просмотров: 1775 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 2
    Гостей: 2
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz