Мир биологии и географии

Меню сайта
Поиск
Музыка
Погода
Друзья сайта
  • Онлайн переводчик
  • biology.org.ua
  • Учительский журнал
  • Славянск.Справочник города
  • Карта Славянска
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • ...
    Кнопка сайта
    Аквариум
    Главная » Статьи » Биология » 7 класс

    Процеси життєдіяльності.


    Другие видеоуроки по школьной программе смотрите на InternetUrok.ru
     

    § 21 (2). Рослина - живий організм

    • Пригадайте ознаки живого. 

    Рослина - це цілісний організм, якому, як і будь-якій іншій живій істоті, притаманне живлення, дихання, ріст, розвиток і розмноження.

    Рослини самі створюють органічні речовини з неорганічних. Ви вже знаєте, що такий тип живлення називають автотрофним. Їхні клітини містять хлорофіл, здатний вловлювати сонячні промені та засвоювати їхню енергію. Розгляньте малюнок 83 і пригадайте складові клітини рослини.

    Отже, рослинам доступна енергія сонця, яку вони засвоюють завдяки фотосинтезу (пригадайте, органела, завдяки якій здійснюється фотосинтез, - це хлоропласт).

    Фотосинтез - унікальний природний процес, завдяки якому рослини перетворюють неорганічні речовини навколишнього середовища (вуглекислий газ і воду) в органічні, використовуючи енергію Сонця. При цьому в навколишнє середовище виділяється кисень. Інші організми - тварини, гриби, більшість бактерій - використовують для власного живлення готову органічну речовину, створену рослинами.

    Воду для здійснення фотосинтезу рослини отримують переважно з ґрунту, а вуглекислий газ - з повітря.

    Процес засвоєння рослинами вуглекислого газу з атмосфери має назву повітряне живлення (мал. 84).

    Як довести, що рослина виділяє кисень у процесі фотосинтезу? Виконаємо дослід (мал. 85). Дві рослини щільно накриємо скляним ковпаком. Одну з них поставимо на кілька діб у темне місце, а іншу - залишимо на світлі.

    Через кілька діб поставимо під скляні ковпаки, якими накрито рослини, запалені свічки. Свічка горітиме довше під ковпаком, яким було накрито освітлену рослину. Це пояснюється тим, що на світлі здійснюється фотосинтез і під ковпаком накопичується кисень, який підтримує горіння. У рослині, яка залишалася в темряві, фотосинтез не відбувався, і необхідний для горіння кисень не виділявся.

     

    За допомогою іншого досліду доведемо, що в процесі фотосинтезу утворюється вуглевод крохмаль (пригадайте. молекула крохмалю утворена з молекул глюкози) (мал. 86). Витримаємо певний час кімнатну рослину (бальзамін, герань, гортензію чи іншу) в темряві, щоб вичерпалися запаси крохмалю в їхніх листках. Потім накриємо частину листка з обох боків смужкою непроникного для світла паперу або фольги (мал. 86, 1). Поставимо рослину на яскраве світло і витримаємо її там упродовж кількох годин. Зріжемо листок, знімемо з нього смужку паперу або фольги та опустимо на 2-3 хв в окріп, а потім - у гарячий спирт (мал. 86, 2). Після цього промиємо листок водою та обробимо слабким розчином йоду. Ми побачимо, що він забарвиться нерівномірно, адже затінена частина листка буде безбарвною (мал. 86, 3). Це пояснюється тим, що внаслідок фотосинтезу в освітленій частині листка утворився вуглевод крохмаль. Під впливом йоду крохмаль синіє.

    Також у листку утворюються й інші органічні речовини.

    Крім фотосинтезу, в організмі рослини відбувається дихання. Під час дихання рослина вбирає кисень і виділяє вуглекислий газ. При цьому органічні речовини рослини розкладаються, унаслідок чого вивільняється енергія. Ця енергія насамперед потрібна самим рослинам для забезпечення процесів життєдіяльності в нічні години, коли немає сонячного світла.

    Для виявлення дихання в рослин виконаємо дослід. Візьмемо дві склянки. В одну з них наллємо чисту воду, а в іншу - прозору вапновану воду. У кожну помістимо по гілочці елодеї. Накриємо склянки ковпаками та поставимо в темне місце. Через два-три дні побачимо, що вапнована вода стала каламутною. Це свідчить про те, що рослина під час дихання виділяє вуглекислий газ, який реагує з вапнованою водою (мал. 87).

    Усі процеси життєдіяльності рослини відбуваються лише за наявності води. Рослини зазвичай поглинають багато води, але безпосередньо для утворення органічних речовин використовують лише незначну її кількість. Основна маса води випаровується.

    Транспірація (випаровування води) - це виділення з рослини водяної пари. Воду випаровують усі частини рослини, а найінтенсивніше - листки. Здатність рослини випаровувати воду можна довести за допомогою нескладного досліду.

    Візьмемо будь-яку кімнатну рослину. Помістимо гілочку з листками в колбу, яку щільно закриємо ватою (мал. 88, 1). Через деякий час на стінках колби з’являться краплини води, яку випарували листки (мал. 88, 2).

    Рослини ростуть, поступово збільшуючись у розмірах. Як й інші організми, вони розмножуються.

    Регуляція функцій рослин відбувається за допомогою фітогормонів, імунітет забезпечують фітонциди.


    Узагальнимо знання

    Рослини здатні до фотосинтезу. Використовуючи енергію світла, вони створюють органічні речовини з неорганічних. Тому рослини - це автотрофні організми. У процесі фотосинтезу рослини виділяють кисень та вбирають вуглекислий газ.

    Дихання - процеси розкладання органічних речовин з вивільненням енергії, необхідної для життєдіяльності організму. Під час дихання рослина вбирає кисень і виділяє вуглекислий газ.

    Унаслідок випаровування води листками посилюється надходження з ґрунту розчину поживних речовин та охолоджується рослина.

    Поповніть свій біологічний словник: випаровування, фотосинтез, дихання.



    Опорний конспект:

    Тема №2. Процеси життєдіяльності.

    1. Живлення автотрофне → фотосинтез.

    Фотосинтез - процес утворення органічних речовин з  неорганічних з використанням енергії Сонця.

    використовуються ⇒ вода (поступає з грунту) та вуглекислий газ (з повітря)

    виділяється ⇒ кисень

    утворюється ⇒ глюкоза → крохмаль

    2. Дихання - окислення органічних речовин з виділенням енергії (запасається в мітохондріях).

    використовується ⇒ кисень

    виділяється ⇒ вуглекислий газ

    3. Транспірація - випаровування води.

    4. Ріст - кількісні зміни.

    5. Розвиток - якісні зміни.

    6. Фітогормони - речовини, які регулюють процеси рослин.

    Фітонциди - речовини, які захищають рослини від мікроорганізмів.



    Перевірте здобуті знання

    • Виберіть одну правильну відповідь

    1.    Визначте, чим процес фотосинтезу відрізняється від дихання:

           а) кисень поглинається; б) кисень виділяється; в) вуглекислий газ виділяється.

    2.    Укажіть процес, під час якого рослини виділяють кисень:

            а) фотосинтез; б) дихання; в) випаровування води.

    • Дайте відповідь на запитання

    1.   Які процеси характерні для рослин?

    2.  Чим фотосинтез відрізняється від дихання?

    2.   Що таке транспірація?

    • Подумайте.

    Установіть, які процеси забезпечують вегетативні та генеративні органи рослин.


    Д/З: опрацювати §21 (2); т/з 1,2 (опорний конспект); письмово відповіді на запитання тесту.


     

    Категория: 7 класс | Добавил: valentina (20.12.2017)
    Просмотров: 24 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Форма входа
    Сверим время
    Календарь
    Календар свят і подій. Листівки, вітання та побажання КаленДАРь - праздник на каждый день
    ***
    Статистика

    Онлайн всего: 1
    Гостей: 1
    Пользователей: 0
    Наш опрос
    Оцените мой сайт
    Всего ответов: 379
    Вверх
    Copyright MyCorp © 2018
    Бесплатный конструктор сайтов - uCoz