Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Научіння. Пам'ять

    Тема №4. Научіння. Пам'ять.

    Научіння - способи накопичення індивідуального досвіду в процесі взаємодії організму із середовищем.

    види:

    І. Пасивне:

    1. Звикання -  зникає реакція на певний подразник, що повторюється (до шуму машин за вікном)

    2. Закарбування (імпринтинг) - в кризові періоди розвитку добре запам'ятовується вперше побачене (новонародженим образу матері)

    3. Умовні рефлекси - формується поведінкова реакція на певний умовний подразник (на запах їжі виділяється слина)

    ІІ. Активне:

    1. Шляхом спроб та помилок - випадкове виявлення зв'язку подразника з реакцією (вміння їзди на лижах потребує багато спроб та падінь)

    2. Наслідування - відтворення рухів та вчинків інших людей (научіння вимовляти слова)

    ІІІ. Пізнавальне научіння - найскладніше научіння із застосуванням мислення

    1. Осяяння (інсайт) - раптове знаходження розв'язку якоїсь ситуації (відкриття Архімедом закону гідростатики)

    2. Шляхом міркувань - поповнення досвіду шляхом зіставлення явищ (міркування під час розв'язування задачі)



    Навчання — вид діяльності, пов’язаний із засвоєнням досвіду людства.

    • людина пізнає навколишній світ (знання, уміння та навички) і набуває нових форм поведінки (звички) 

    Знання — це узагальнений досвід людства, виражений у фактах, поняттях, теоріях тощо.

    Уміння — це свідоме застосування знань для виконання складних дій у різних умовах.

    навчання:

    1. цілеспрямоване (довільне) - людина ставить  мету чогось навчитись (виконання домашніх завдань)
    2. нецілеспрямоване (мимовільне) - як побічний продукт інших видів діяльності (інформації в соціальних мережах)


    Пам'ять — це здатність фіксувати, зберігати й відтворювати інформацію.

    • в основі → утворення тимчасових нервових зв’язків між центрами у корі мозку (сліди пам’яті)

    Процеси пам'яті:

    1. Запам’ятовування - закріплення певної інформації.

      види:

     а) Мимовільне → людина не ставить спеціальної мети запам’ятати. Мимовільно запам’ятовується те, що цікавить, є незвичним, викликає емоції.

     б) Довільне → цілеспрямоване, потребує вольових зусиль. Залежно від ступеня розуміння матеріалу воно буває механічним і смисловим.

    •  механічне - без розуміння сутності матеріалу
    •  смислове - людина розуміє матеріал  ⇒ ефективне!!

     2. Зберігання - тривале утримання інформації в головному мозку.

     3. Відтворення - показник міцності запам’ятовування

    •  основа → пожвавлення в корі мозку раніше утворених нервових зв’язків.

    форми → упізнавання і пригадування (довільне і мимовільне)

    4. Забування - неспроможність що-небудь згадати.  



    Види пам’яті:

    А) За тривалістю зберігання інформації:

    1. Сенсорна або оперативна (до 2 сек.) → інформації фіксується в рецепторах

    2. Короткочасна (до 30 хв.) → - циркуляція нервових імпульсів по ланцюгах нейронів

    • обсяг = 7±2 сигналів (слів, предметів, символів...)

    3. Довготривала (дні, роки) → хімічні зміни в тілах нейронів

    - необхідне її кількаразове повторення!!!

    Б) За характером запам'ятовування:

    1. Рухова (моторна) → запам’ятовування рухів.

    2. Образна → образів предметів і явищ, їх властивостей

    • зорова, слухова, смакова, нюхова, дотикова...

    3. Емоційна → емоційних переживань яскравих, особливих подій у її житті

    4. Словесно-логічна → думок, понять, суджень, у яких відображаються предмети і явища.



    Основні правила розвитку пам'яті:

    1. Правило установки - чітке визначення мети.
    2. Правило стимулів
    3. Правило осмислення - опорні схеми, графіки...
    4. Правило застосування
    5. Правило асоціацій
    6. Правило емоційності
    7. Правило 7±2 - великі обсяги інформації поділяйте на блоки.
    8. Правило повторення
    9. Правило узагальнення


    Лабораторне дослідження. ДОСЛІДЖЕННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ПАМ'ЯТІ.

    Мета: розвивати уміння досліджувати біологічні процеси.

    Обладнання та матеріали: картка з переліком рухів, картка з 10 малюнками, картка з 10 словами, картка з 10 парами логічно зв’язаних слів.

    Хід роботи

    1. Дослідження рухової пам’яті. Запам’ятайте та відтворіть 10 рухів учителя, який показує їх у певній послідовності. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених рухів.

    2. Дослідження образної зорової пам’яті. Упродовж 10 с запам’ятайте 10 малюнків, що запропонував учитель. Запишіть їх. Підрахуйте кількість правильно відтворених малюнків.

    3. Дослідження образної слухової пам’яті. Запам’ятайте 10 слів, що зачитував учитель з інтервалом між ними у 2 с. Запишіть слова, які запам’ятали. Підрахуйте кількість правильно і послідовно відтворених слів.

    4. Дослідження словесно-логічної пам’яті. Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок. Запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів.

    Загальний результат: 10 балів - відмінно; 8-9 балів - дуже добре; 5-7 балів - добре; 3-4 бали - задовільно; 1-2 бали - погано.



    Д/З§ 52, т\з 4, л.д. (запроси на допомогу когось з членів родини), виконати тести...

     


     


    Категория: 8 клас | Добавил: valentina (03.05.2020)
    Просмотров: 1750 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz