Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Використання природних багатств материків і океанів.

    Розділ ІХВплив людини.  

    Тема №1. Використання природних багатств материків і океанів.

    Без природи життя людини неможливе. Вся історія людства — це історія їх взаємодії. Природа, що оточує нас, створює природні умови для нашого існування. У цьому беруть участь усі її компоненти:  рельєф, води, повітря, грунти, рослинність і тваринний світ.  З природними умовами тісно пов’язані наше життя і стан здоров’я, особливості побуту і господар­ська діяльність. Залежно від своїх потреб людина використовує ті чи інші компо­ненти природи. Тоді вони стають для неї природними ресурсами (багатствами).

    Ресурси (з фран­. цінності) - запаси, які в разі потреби можна використати.

    види:

    1. Мінеральні → корисні копалини.

    • нафта, природ­ний газ, вугілля → паливо, сировина для хім. промисловості ( пластмаси, синтетичні волокна, добрива...)
    • залізні й марганцеві руди сировина для виробництва чавуну й сталі (чорна металургія)
    • алюміній,  мідь, олово, свинець, цинк → сировина для кольорової  металургії 
    • пісок, гли­на, щебінка, гіпс, азбест, солі → будівельні матеріали  і сировина для хімічної,  скляної, 
      фарфоро-фаянсової промисловості...  

    2. Земельні - територія,  необхідна для життя і  діяльності населення.  

    • с/г: орні, сади, луки, пасовища → 1/3 S суходолу ⇒ забезпечують продуктами харчування.
    • міста і села, кар’єри, підприємства, шляхи...

    3. Водні - прісна вода в річках, озерах, водосховищах і під землею.

    • на зрошення (до 70 %)
    • в промисловості 
    • побутові потреби населення.
    Загальні запаси прісних вод на нашій планеті достатньо великі, проте розподіляють­ся вони вкрай нерівномірно. Тому на Землі є чимало місць (посушливі райони Африки, Австралії, Америки, Азії), де люди потерпають від нестачі прісної води.

    4. Кліматичні - сонячна енергія, енергія вітру та кількість опадів.

    • для розвитку с/г
    • для лікування й відпочинку людей.

    5. Біологічні → рослини  і тварини.  

    • деревина, лікарські рослини, гриби, ягоди, горіхи, 
    • ліси «легені планети», очищують повітря від пилу та газів.
    Нині лісами вкрито близько 1/3 поверхні суходолу. Проте площі під ними на всіх материках невпинно зменшуються.  Так, екваторіальні ліси в Африці,  Південній Америці й Азії знищено майже наполовину. Це призводить до катастрофічного зменшення кількості й зникнення видів рослин і тварин, які втрачають звичне для них середовище існування. Знищення природної рослинності у степах і са­ванах унаслідок надмірного випасання худоби спричинило ще одну проблему. Пустелі ніби «збунтувалися» і вийшли за свої природні межі. Ви вже знаєте, що на десятки кілометрів на південь просунулася  Сахара вАфриці — і там, де ще не так давно випасали худобу і займалися землеробством, нині панують піски.


    Розрізняють ресурси:

    1. невичерпні → водні та кліматичні. 
    2. вичерпні → мінеральні (не відновлюються), земельні (ґрунти) і бі­ологічні (відновлюються).  



    Природо­користування:

    1. Нераціональне  -  нерозумне,  споживацьке використання  природних ресурсів.  

    Неправильне розорю­вання угідь на Великих рівнинах у США призвело до втрати великих ділянок родючих земель.  Вони перетворилися на так звані бедленди — погані землі, непридатні для земле­
    робства. Або  інший приклад:  ще 40 років тому Аральське море-озеро (Арал)  було четвертим за розмірами серед озер світу. Його поповнювали водою великі річки —  Сирдар ’я й Амудар ’я. Після втілення в життя науково необгрунтованого проекту зрошувальної системи води річок відвели каналами на поля, де вирощували бавовник. Нині в Арал, що лежить серед пустелі, річкові води майже не доходять. Тому колись повноводне, надзвичайно рибне море стало катастрофічно 
    мілішати й зменшуватися в розмірах.

    2. Раціональне - вико­ристання ресурсів,  за якого людина одержує необхідні їй природні ресурси, а природі це не завдає шкоди.

    Понад  150 років тому на заході  Франції люди засадили соснами піщані пасма й болота. Тепер уздовж узбережжя Атлан­тичного океану на місці пустищ на сотні кілометрів простягаються чудові соснові ліси. В Ізраїлі безводні та безплідні землі зрошуються, і тепер у пустелі вирощують фрукти.


    ЗАПАМ'ЯТАЙТЕ:

    • Природні ресурси - це компоненти природи, що їх використовує або може вико­ристати людина в господарській діяльності; їх поділяють на мінеральні, земельні, водні, кліматичні, біологічні.
    • Нераціональне природокористування — це нерозумне, споживацьке використання природних ресурсів, яке супроводжується їх виснаженням і забрудненням.
    • Природно-антропогенний ландшафт — це поєднання на певній ділянці природних і змінених людиною компонентів, що взаємодіють між собою.


    ЗАПИТАННЯ:
    1.  Які розрізняють види природних ресурсів, необхідних людині?
    2.  Яке природокористування є раціональним?
    3.  Наведіть приклади зміни  природних ландшафтів унаслідок господарської діяльності людини.
    4.  Чим природний ландшафт відрізняється від природно-антропогенного?



    Д/З: опрацювати матеріал сайту, відео!!



     

    Категория: 7 клас | Добавил: valentina (25.05.2020)
    Просмотров: 663 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz