План.
Модифікаційна мінливість:
1. Визначення. Приклади (у людини, рослин).
2. Властивості модифікацій ( з таблиці)
3. Норма реакції ( уважно подивіться відео)
Переглянути відео ( має матеріали для лаб.роботи)!!!
Робота виконується в робочому зошиті.
Л. д. №3. Вивчення закономірностей модифікаційної мінливості.
Мета: формувати дослідницькі уміння визначати закономірності модифікаційної мінливості, будувати варіаційний ряд, варіаційну криву, визначати середнє значення ознаки.
Хід роботи.
1. Вибираємо ознаку для дослідження, це____?____ (1б)
2. Визначаємо норму реакції - це діапазон мінливості. Він становить від___?___ до____?___ (1б)
3. Складаємо варіаційний ряд. Обчислюємо частоту зустрічаємості кожного варіанту ознаки. Результати заносимо в таблицю (матеріал відео) (1б)
4. Будуємо варіаційну криву (матеріал відео) (2б)
5. Визначаємо середнє значення ознаки за формулою: М= Σ(v·p)/n, де М - середнє значення ознаки, v - варіанта ознаки, p - частота зустрічаємості варіанти, n - загальна кількість варіанти (2б)
Наприклад: 1см- 2 шт; 2см - 4 шт; 5 см - 2 шт
М= 1·2+2·4+5·2=20/3=6,6 см
Висновок. Дати відповіді на запитання:
Чим зумовлений діапазон мінливості листків? (1б)
Що впливає на розмах модифікаційної мінливості листків? (1б)
Чому більшість листків мають варіанти близькі до середнього значення? (1б)
Чому закономірності мінливості листків є статичними? (1б)
Якщо град пошкодить листки дерева, чи будуть такі дефекти у листків, які виростуть пізніше? Чому? (1б)