Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Наземно-повітряне середовище існування

    Тема №11. Наземно-повітряне середовище існування.

    • найрізноманітніше за умовами існування !!
    • основний ресурс → повітря 

    Аеробіонти (від грец. аерос - повітря) - організми, які населяють наземно-повітряне середовище.

    лімітуючі чинники: нестача або надлишок тепла й вологи

    чинники

    1. Хімічний склад повітря: азот ≈ 78 %; О2≈21 %, СО2≈0,03 %.

    Аероби - потрібен О2

    Анаероби - організми в безкисневому середовищі (деякі бактерії, дріжджеві гриби, внутрішні паразити, глибоководні) 

    •  незначна силу опору, порівняно низький тиск 
    Мала густина повітря зумовлює низьку опірність щодо переміщення, тому велика кількість видів наземних тварин (близько 75 %) у ході еволюції набула здатності літати. Це комахи, птахи, літаючі амфібії, рептилії, ссавці. Адаптаціями до польоту є крила, розвинуті «літальні» м'язи, полегшена маса тіла. Спеціальними пристосуваннями до пасивного польоту є збільшення площі тіла або частин тіла (вирости, велика відносна поверхня крил, використання павутини). У багатьох видів розвинута анемохорія - розселення за допомогою повітряних течій. Анемохорія характерна для спор, насіння, плодів, цист найпростіших, дрібних комах, павуків. Через незначну силу опору повітря усі мешканці повітряного середовища пов'язані з поверхнею землі, яка слугує їм для закріплення у ґрунті, відпочинку, розмноження. Ця властивість повітря зумовлює наявність у мешканців такої адаптації, як опорні структури. Так, у вищих рослин є механічні тканини, у комах - хітиновий екзоскелет, у птахів - кістковий ендоскелет.

    2. Світло - ритмічні зміни → сезонні і добові ритми.

    • УФ-промені - згубні для живого, але! в малій кількості → синтез вітаміну D
    • видиме → для зору, фотосинтез
    • інфрачервоне → для тепла

    тварини ⇒ денні, нічні

    рослини ⇒ світлолюбиві, тіневитривалі, тіневиносливі 


    3. Температура → велика добова і річна амплітуди tо 

    організми:

    • термофіли - теплолюбні ( ціанобактерії гарячих джерел, археї чорних курців, тварини пустель, тропічні птахи)
    • кріофіли - холодолюбні (хламідомонада снігова, снігова муха, безкрилі зимові комарі, білий ведмідь)

    ​​​​​​​

    Іл. Хламідомонада снігова (Chlamydomonas nivalis) → явище «червоного снігу»


    4. Вологість → вміст водяної пари в повітрі

     

    організми:

    • гігрофіли - живуть в умовах високої вологості (мокриці, дощові черв'яки, росянка)
    • ксерофіли - в умовах невисокої вологості (саксаул, ковила, тушканчики, верблюди)


    ДІЯЛЬНІСТЬ

    Біологія + Міфологія. 

    Для назв організмів досить часто використовують імена персонажів грецької міфології. Назвіть імена богині пам'яті, бога світла й мудрості та відомого лікаря грецької армії під Троєю. Зіставте їх з відповідними зображеннями метеликів. Назвіть адаптації метеликів до наземно-повітряного середовища існування.

    А Мнемозина     Б Махаон       В Аполлон


    СТАВЛЕННЯ

    Біологія + Музика. Спів птахів і наземно-повітряне середовище

    Наприкінці XX ст. виник новий напрям науки - зоомузикологія, що досліджує співи тварин. Зіставте зображення найкращих лісових «вокалістів» з їхніми назвами і отримайте прізвище французького композитора, який є засновником зоомузикології. Чому саме спів є найважливішим засобом комунікації птахів у наземно-повітряному середовищі?

    А Дрізд чорний     М Зяблик      Ш Соловейко східний



    РЕЗУЛЬТАТ

    Оцінка

    Завдання для самоконтролю

    1-6

    1. Що таке наземно-повітряне середовище існування? 2. Що є основним ресурсом середовища? 3. Хто такі аеробіонти? 4. Назвіть основні екологічні групи аеробіонтів? 5. Що таке повітря? 6. Наведіть приклад властивостей повітря, що мають для живого найбільше екологічне значення.

    7-9

    7. Які особливості наземно-повітряного середовища існування? 8. Що є причиною різноманітності екологічних форм аеробіонтів? 9. Чому повітря є екологічним чинником для наземних організмів?

    10-12

    10. Чому саме спів є найважливішим засобом комунікації птахів у наземно-повітряному середовищі?



    Д/З: § 10 (Соболь), т/з 10,11



    Категория: 11 клас | Добавил: valentina (04.10.2020)
    Просмотров: 2245 | Рейтинг: 0.0/0
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz