Тема№6. Світлова мікроскопія. Збільшувальні прилади.
1. Лупа - збільшує в 2-20 разів.
а) ручна - збільшувальне скло + оправа з ручкою;
б) штативні
2. Світловий мікроскоп - збільшує до 3 000 раз.
будова:
- Лінзи: окуляр та об'єктив - збільшення ( 15 х 20 = 300 раз)
- Тубус - трубка, яка з'єднує лінзи.
- Штатив.
- Гвинти.
- Предметний столик.
- Дзеркало.
3. Електронний мікроскоп - збільшує до 10 млн. раз.
П.р. №1. Будова світлового мікроскопа та робота з ним.
Мета: застосувати знання про будову світлового мікроскопа, навчитися працювати з ним.
Обладнання: світловий мікроскоп, постійні мікропрепарати клітин водоростей.
Хід роботи
1. Повторіть правила користування мікроскопом.
2. Поставте мікроскоп штативом до себе на відстані 5-10 см від краю стола.
3. Роздивіться окремі деталі будови світлового мікроскопа: тубус, окуляр, об’єктиви, штатив з предметним столиком та дзеркалом, гвинти налаштування чіткості зображення. Підготуйте мікроскоп до роботи. В отвір предметного столика спрямуйте світло дзеркалом.
4. На предметний столик покладіть мікропрепарат.
5. Використовуючи великий гвинт, плавно опустіть тубус так, щоб нижній край об’єктива опинився на відстані 1-2 мм від препарату.
6. В окуляр дивіться одним оком, не закриваючи іншого.
7. Дивлячись в окуляр, за допомогою гвинтів повільно піднімайте тубус, доки не з’явиться чітке зображення об’єкта.
8. Спочатку розгляньте об’єкт дослідження за малого збільшення мікроскопа, згодом - за великого. Для цього слід перевести об’єктив великого збільшення в робоче положення. За допомогою великого гвинта опускайте тубус так, щоб об’єктив майже торкався препарату. Увага! Дивіться, як опускається тубус не в окуляр, а збоку. Потім, дивлячись в окуляр, повільно піднімайте тубус за допомогою малого гвинта, доки в полі зору мікроскопа не з'явиться зображення об’єкта дослідження.
9. Визначте кратність збільшення об’єкта дослідження.
10. Після роботи мікроскоп обережно поставте у футляр.
Д/З: опрацювати §6; т/з 5,6 ( опорний конспект); письмово відповіді на запитання тесту; закінчити оформлення практичної роботи.
|