Прояви набутої поведінки тварин здійснюються переважно на вроджених реакціях й полягають у їх зміні для більшої відповідності умовам існування. Таким чином, у кожному випадку научіння формується поведінковий акт, що містить вроджені й набуті поведінкові реакції. Так, птахи-альтаночники свій минулий досвід із будівництва альтанки доповнюють набутим досвідом з використання синіх пластикових речей людини для «декору» споруд із метою приваблювання уваги самок.
Набута поведінка - зміни поведінки, що виникають в перебігу життя.
В основі → вроджені реакції !!
Значення → пристосування до мінливих умов середовища.
Залежить від пам'яті!
Пам'ять - запам'ятовування, збереження і відтворення інформації.
різновидності:
1. Генетична - із покоління в покоління.
2. Механічна - збереження життєвого досвіду.
Існування й виникнення поведінкових реакцій залежить від пам’яті, що здійснює запам’ятовування, зберігання та відтворення досвіду. Розрізняють минулий досвід, накопичений попередніми поколіннями й отриманий у спадок від батьків, та індивідуальний досвід, набутий упродовж життя завдяки научінню. Тому в тварин виділяють два різновиди пам’яті - генетичну та механічну. Якщо остання виявляється у формі здібностей до научіння та придбання життєвого досвіду, то генетична пам’ять проявляється через генетичну спадкову інформацію, що передається з покоління в покоління. Пам’ять є в усіх живих істот, але найбільш високого рівня вона досягає в ссавців.
Научіння -діяльність організму, спрямована на формування придбаних поведінкових реакцій.
види:
1. Звикання- ослаблення вроджених захисних реакцій при багаторазовому повторенні стимулу.
- виникає на нейтральні подразники!
Завдяки такому научінню тварини не витрачають енергію на ті подразники, які є нейтральними і не становлять загрози для їхнього життя. Тепер ви розумієте, чому шпаки перестають боятися нерухомого опудала, яке господарі вивісили на черешні, щоб зберегти врожай.
2. Наслідування - молоді особини, копіюють поведінку дорослих.
Японських макак підгодовували бульбами солодкої картоплі. Одного разу 16- місячна самка замість того, щоб витерти бульбу від піску лапами, як це робили інші, випадково помила її у воді. Згодом вона це вже робила постійно, а через 9 років так робили вже 70 % мавп із її групи.
3. Закарбування (імпринтинг) - в пам'яті фіксуються ознаки вперше побачених рухомих об'єктів.
Цей вид научіння здійснюється швидко, запам’ятоване зберігається тривалий час і не змінюється впродовж життя. Так, новонароджені гусенята першою бачать дорослу гуску, яка є їхньою матір’ю. Але нею може стати й будь-який рухомий об’єкт (людина, собака, кішка), який гусенята побачать у перші години після вилуплення з яйця.
4. Проби і помилки - закріплюються випадкові реакції, що викликають задоволення.
Цей зв’язок стимулу з реакцією викликає задоволення та зміцнюється. Так, золотим рибкам після того, як вони проплили лабіринт, давали їжу. Рибки це засвоїли і з кожним разом пропливали цю відстань швидше.
5. Осяяння (інсайт) - раптове знаходження рішення проблеми.
Термін увів В. Келер, дослідивши розумову діяльність шимпанзе. Коли високо підвішували банани й клали поряд кілька ящиків, мавпа після певного періоду «роздумів» і дій ставила ящик на ящик, і вилізши на них, діставала банани. Проявів поведінки тварин, що є результатом такого научіння, сьогодні відомо вже багато. Так, ворони кидають з висоти горіхи під колеса автомобілів, співочий дрізд каменем розбиває черепашки молюсків тощо.
6. Умовний рефлекс → на базі безумовних рефлексів виробляються нові рефлекси на будь-який подразник
(слиновиділення → на світло, звук ...)
Вироблення умовного рефлексу - вид научіння тварин, під час якого виробляється поведінкова реакція не лише на безумовний життєво важливий подразник, але й на поєднаний з ним умовний подразник. Так, у собак виробляються певні реакції на різні предмети або звукові сигнали, підкріплені їжею.
РЕЗУЛЬТАТ
Оцінка
Питання для самоконтролю
1-6
1. Що таке набута поведінка? 2. Назвіть основні особливості набутої поведінки. 3. Назвіть основні види научіння у тварин. 4. Що таке звикання? 5. Які види пам'яті є у тварин? 6. Що є основою для набутих поведінкових реакцій?
7-9
7. У чому відмінність між научінням та інстинктивною поведінкою? 8. Які особливості різних видів научіння у тварин? 9. Як здійснюється научіння у тварин?
10-12
10. Які види научіння використовуються пташенятами для навчання?
Біологія + Екологія життя
Мешканці одного з британських містечок уперше помітили синиць блакитних, які розколупували воскові кришечки на щойно доставлених пляшках із молоком і ласували вершками, що зібралися на поверхні молока. У результаті 20-ти річного вивчення такої невластивої для птахів поведінки, учені з’ясували, що вона поступово ширилася серед синиць усього Сполученого Королівства. Зграї синиць блакитних «переслідували» місцевих перевізників молока. Не заважала синицям і алюмінієва фольга, якою почали закорковувати молочні пляшки. Синиці проштрикували її своїми гострими дзьобиками. Поясніть, як відбулося научіння у цих синиць? (Назвіть вид навчання і обґрунтуйте свою думку)
Д/З: опрацювати матеріал сайту, т/з №3, відео на сайті, усно відповісти на питання, письмово (після опорного конспекту) виконати завдання "Біологія + Екологія життя"