Тема №6. Роль кори у мисленні. Свідомість.
Функціональна спеціалізація кори головного мозку:
нервові шляхи від органів → до головного мозку, перехрещуються ⇒
- ліву частину тіла контролює права півкуля,
- праву частину тіла — ліва півкуля.
Ліва півкуля → формування усного й письмового мовлення, словесно-логічне мислення, читання, є центр лічби та пам’яті ...
Права півкуля → чуттєво-образне сприйняття світу, емоції, почуття, уява, настрій, орієнтування в просторі й часі...
Але!!! → обидві півкулі функціонують узгоджено.
Людина цілісно сприймає навколишній світ завдяки взаємодії двох півкуль. Наприклад, якщо лунає дзвінок, «чують» його обидві півкулі. Проте ліва півкуля «не знає», чи то будильник, чи телефон, чи просто дзвонять у двері. Права півкуля «повідомляє»: дзвонить телефон, і людина відповідно вмикає його. Ліва півкуля «розуміє» слова, але «не може визначити», знайомий чи незнайомий голос лунає, чоловік це чи жінка. Права півкуля, не вникаючи в суть розмови, «підказує», хто говорить і з якою інтонацією вимовляє фрази. |
Іл. Схема розміщення центрів регуляції функцій організму в корі головного мозку
Емоції - суб'єктивні переживання, у яких виявляється ставлення людини до навколишнього світу.
причини: співвідношення між необхідністю і задоволенням → чим більша різниця, тим сильніша емоція!!!
види і значення:
1. Позитивні → розширення судин, підвищення енергетичного обміну, розумової та фізичної працездатності, спонукають людину до діяльності й досягнення корисного результату.
2. Негативні → можуть привети до захворювань...
прояви:
1. Емоційні реакції - посмішка, сміх, плач, схвильованість, імпульсивність дії
Афект - особливий вид емоцій, які супроводжуються сильною, бурхливою реакцією (не контролюються свідомістю)
2. Емоційні стани - тривалі переживання → збудження, пригнічення (депресія), страх, тривога...
Настрій — це стійкий, досить тривалий емоційний стан.
3. Емоційні стосунки - спрямовані на певну особу, об'єкт → любов, пристрасть, прив'язаність, ненависть, ревнощі, заздрість...
Свідомість - здатність людини пізнавати навколишній світ і саму себе за допомогою мислення та розуму.
характеристики:
1. Здатність відображати навколишній світ за допомогою пізнавальних процесів.
2. Здатність до самопізнання.
3. Формування людиною цілей діяльності.
4. Наявність емоційно-оцінних ставлень до світу та до самої себе (виявляється в почуттях та емоціях).
Схему перенести в зошит і вивчити.
Д/З: § 53, т/з 6, повторити т/з 5, пройти тести
|