нецілеспрямоване (мимовільне) - як побічний продукт інших видів діяльності (інформації в соціальних мережах)
Пам'ять — це здатність фіксувати, зберігати й відтворювати інформацію.
в основі → утворення тимчасових нервових зв’язків між центрами у корі мозку (сліди пам’яті)
Процеси пам'яті:
1. Запам’ятовування - закріплення певної інформації.
види:
а) Мимовільне → людина не ставить спеціальної мети запам’ятати. Мимовільно запам’ятовується те, що цікавить, є незвичним, викликає емоції.
б) Довільне → цілеспрямоване, потребує вольових зусиль. Залежно від ступеня розуміння матеріалу воно буває механічним і смисловим.
механічне - без розуміння сутності матеріалу
смислове - людина розуміє матеріал ⇒ ефективне!!
2. Зберігання - тривале утримання інформації в головному мозку.
3. Відтворення - показник міцності запам’ятовування
основа → пожвавлення в корі мозку раніше утворених нервових зв’язків.
форми → упізнавання і пригадування (довільне і мимовільне)
4. Забування - неспроможність що-небудь згадати.
Види пам’яті:
А) За тривалістю зберігання інформації:
1. Сенсорна або оперативна (до 2 сек.) → інформації фіксується в рецепторах
2. Короткочасна (до 30 хв.) → - циркуляція нервових імпульсів по ланцюгах нейронів
обсяг = 7±2 сигналів (слів, предметів, символів...)
3. Довготривала (дні, роки) → хімічні зміни в тілах нейронів
- необхідне її кількаразове повторення!!!
Б) За характером запам'ятовування:
1. Рухова (моторна) → запам’ятовування рухів.
2. Образна → образів предметів і явищ, їх властивостей
зорова, слухова, смакова, нюхова, дотикова...
3. Емоційна → емоційних переживань яскравих, особливих подій у її житті
4. Словесно-логічна → думок, понять, суджень, у яких відображаються предмети і явища.
Основні правила розвитку пам'яті:
1. Правило установки - чітке визначення мети.2. Правило стимулів3. Правило осмислення - опорні схеми, графіки...4. Правило застосування5. Правило асоціацій6. Правило емоційності7. Правило 7±2 - великі обсяги інформації поділяйте на блоки.8. Правило повторення9. Правило узагальнення
Лабораторне дослідження. ДОСЛІДЖЕННЯ РІЗНИХ ВИДІВ ПАМ'ЯТІ.
Обладнання та матеріали: картка з переліком рухів, картка з 10 малюнками, картка з 10 словами, картка з 10 парами логічно зв’язаних слів.
Хід роботи
1. Дослідження рухової пам’яті. Запам’ятайте та відтворіть 10 рухів учителя, який показує їх у певній послідовності. Підрахуйте кількість правильно й послідовно відтворених рухів.
2. Дослідження образної зорової пам’яті. Упродовж 10 с запам’ятайте 10 малюнків, що запропонував учитель. Запишіть їх. Підрахуйте кількість правильно відтворених малюнків.
3. Дослідження образної слухової пам’яті. Запам’ятайте 10 слів, що зачитував учитель з інтервалом між ними у 2 с. Запишіть слова, які запам’ятали. Підрахуйте кількість правильно і послідовно відтворених слів.
4. Дослідження словесно-логічної пам’яті. Прослухайте 10 пар слів, які мають логічний зв’язок. Запишіть слова правої половини ряду, коли вчитель буде зачитувати слова лівої половини. Підрахуйте кількість правильно відтворених слів.