Формування ВНД пов’язане з корою півкуль великого мозку → в ній аналіз інформації
Інформація у вигляді природних подразників (світло, звук, запах...) → перша сигнальна система.
умова для конкретного мислення
Інформація у вигляді слів → друга сигнальна система.
умова для абстрактного мислення
слово — «сигнал сигналів» → фіксуються зв’язки між предметами та явищами.
Мова— система знаків, засіб передачі інформації та спілкування.
Слово - одиниця мови.
форми вираження → почуте, побачене, зображене
форми вираження мови → слухова, зорова, рухова (письмову й мову жестів)
Іл. Форми вираження мови: а — слухова; б — зорова; в, г — рухова
центри мови → слуховий, зоровий, руховий
Мовлення — спілкування людей за допомогою мови.
Пізнавальні процеси:
Відчуття (відображення окремих властивостей предметів і явищ) → сприйняття (відображення предметів і явищ в цілому) → уявлення (відображення предметів і явищ поза їх безпосереднім впливом) → мислення (відображення предметів і явищ в їхніх зв’язках і відношеннях).
Розумові операції:
1. Аналіз - поділ об'єктів і явищ на складові, виокремлення в них елементів, ознак.
2. Синтез - об'єднання різних ознак, елементів або частин об'єкта в єдине ціле.
3. Порівняння - зіставлення об'єктів чи явищ для встановлення їх подібності й відмінності
4. Узагальнення - об'єднання предметів і явищ за їх спільними, істотними ознаками
5. Абстрагування - виокремлення найголовніших ознак і відокремлення другорядних
6. Класифікація - розподіл об'єктів і явищ на класи відповідно до визначених ознак
Мислення— процес відображення зв’язків і відношень між предметами та явищами, що забезпечує засвоєння нових знань.
форми:
Поняття відображає властивості предметів.
Судження відображає зв’язки між предметами та явищами.
Умовивід - з одного або кількох суджень виводиться нове судження.