Біологія і географія

Меню сайта
Пошук
***
Леонтьєва Валентина Олександрівна - «На Урок» Курси, вебінари, олімпіади. Портал Всеосвіта.
Корисні сайти
  • biology.org.ua
  • Инфоурок
  • Открытый урок
  • Освітній портал Супер-урок
  • Шкільне життя
  • Нова школа
  • Учительский журнал
  • Сайт оош№1 г.Славянска
  • Сайт учителя физики и астрономии Головачева А.Н.
  • _

    Умовні рефлекси.

    Тема №3. Умовні рефлекси. 

    Умовні рефлекси - індивідуально набуті протягом життя рефлекторні реакції, які виробляються на базі безумовних рефлексів.

    особливості:

    1. виникають у відповідь на дію умовних подразників;
    2. утворюються на базі безумовних;
    3. набуті і тимчасовізникають без підкріплення;
    4. є індивідуальними пристосувальними реакціями;
    5. центрив корі і підкірці великого мозку;
    6. утворюють динамічні стереотипи

    різноманітність:

    А. За проявом рефлекторної відповіді:

    1.Вегетативні → пов'язані з діяльністю внутрішніх органів ( дихальні рефлекси під час фізичного навантаження)

    2. Соматорухові → пов'язані з діяльністю скелетних м'язів (рухові рефлекси під час бігу з перешкодами)

    Б. Залежно від умовних подразників:

    1. Натуральні → виробляються на природні безумовні подразники (соковиділення на запах їжі)

    2. Штучні → виробляються на подразники, що не стосуються безумовного (соковиділення на світло лампи)

    біологічна роль

    1. забезпечують пристосовуваність організмів до конкретних умов існування,
    2. є основою для ВНД людини.

    Іван Павлов → виділив 4 умови утворення умовних рефлексів:

    1. Одночасна дія двох подразників — умовного (байдужого) і безумовного, який викликає певний безумовний рефлекс.
    2. Умовний подразник повинен випереджати дію безумовного і бути фізіологічно слабшим.
    3. Кількаразове повторення.
    4. Відсутність дії сторонніх подразників.

     Для процесу харчування їжа — подразник, який має біологічне значення і спричиняє слиновиділення, а світло — байдужий подразник. У досліді з собакою ці подразники І.Павлов поєднував у часі так, щоб дія світла на кілька секунд випереджала споживання їжі. Після низки повторень слина починала виділятися за спалаху лампочки й відсутності їжі. Іван Павлов з’ясував, що за одночасної дії на два різні аналізатори в різних чутливих зонах півкуль головного мозку виникає збудження. З часом між цими ділянками збудження (центрами двох рефлексів) утворюється зв’язок.  Одночасно зі збудженням центру слиновиділення в довгастому мозку імпульс провідними шляхами потрапляє в харчовий центр кори великого мозку. Коли спалахує лампочка, імпульси від рецепторів ока собаки зоровими нервами надходять до зорового центру. Якщо подразнення світлом підкріплюється годуванням, виникає збудження в обох кіркових центрах (зоровому та харчовому). За багаторазового поєднання в часі умовного світлового подразника з безумовним подразником (їжею) утворюється тимчасовий нервовий зв’язок між центрами безумовного рефлексу й умовного подразника. В утворенні даного зв’язку бере участь значна кількість нейронів. Тому під час вмикання лампочки ще до годування збудження із зорового центру проводиться по тимчасовому нервовому шляху в харчовий центр. Звідти воно потрапляє в центр слиновиділення (у довгастому мозку), а з нього — до слинних залоз. Так відбувається умовний рефлекс слиновиділення. Такий механізм характерний для багатьох умовних рефлексів, з яких формується поведінка людини.

    Механізм утворення умовного слиновидільного рефлекса:

    умовний подразник (світло) + безумовний (їжа) → нервові імпульси → збудження центрів зору і слиновиділення ⇒ при багаторазовому повторенні між 2 центрами виникає тимчасовий зв'язок 


    Іл. Утворення умовного слиновидільного рефлексу:

     1 — безумовний подразник (їжа); 
     2 — рецептори ротової порожнини; 
     3 — чутливий шлях; 
     4 — слиновидільний центр довгастого мозку; 
     5 — слинні залози; 
     6 — руховий шлях; 
     7 — харчовий центр кори великих півкуль; 
     8 — рецептори ока; 
     9 — зоровий нерв; 
     10 — зоровий центр кори великих півкуль; 
     11 — лампочка; 
     12 — тимчасовий зв’язок


    Гальмування - пригнічення або зникнення умовного рефлекса.

    види:

    1. Безумовне - рефлекс зникає під дією сильного стороннього подразника.

    2. Умовне - рефлекс зникає, якщо умовний подразник багато разів не підкріплюється безумовним.



    Динамічний стереотип — складна система послідовних стабільних умовних рефлексів, що полегшує виконання багаторазово повторюваних дій

    - є фізіологічною основою умінь, навичок і звичок

    значення: дають змогу людині виконувати певні дії без значного напруження нервових центрів кори великого мозку.

    1. Навички - дії, які шляхом частого повторення стали автоматичними

    - ходьба, біг, плавання, катання на лижах, гра на музичних інструментах, уміння писати та ін.

    2. Звички - типові для людини дії та риси поведінки, які стали  необхідністю

    • позитивні → гігієнічні, ввічливість, старанність;
    • негативні → куріння, грубість...


    Результат.

    Оцінка

    Запитання для самоконтролю

    1-6

    1. Що таке умовні рефлекси? 2. Наведіть приклади умовних рефлексів. 3. Що таке тимчасові функціональні зв'язки? 4. Що таке набута поведінка? 5. Наведіть приклади динамічних стереотипів? 6. Назвіть декілька особливостей набутої поведінки людини.

    7-9

    7. Назвіть особливості умовних рефлексів. 8. Яке біологічне значення мають умовні рефлекси? 8. Опишіть ознаки та значення набутої поведінки людини.

    10-12

    10. На конкретному прикладі доведіть значення набутих проявів у житті людини.



    Д/з: § 50, т/з №3, відео на сайті



     

    Категория: 8 клас | Добавил: valentina (18.04.2020)
    Просмотров: 2224 | Рейтинг: 5.0/1
    Всего комментариев: 0
    Добавлять комментарии могут только зарегистрированные пользователи.
    [ Регистрация | Вход ]
    Вхід на сайт
    Статистика

    Онлайн всього: 1
    Гостей: 1
    Користувачів: 0

    Copyright MyCorp © 2024
    Безкоштовний конструктор сайтів - uCoz